دولت آمریکا برنامه جدید الحاق خانواده‌های افغان را آغاز می‌کند

براساس برنامه جدید، افغان‌های ساکن آمریکا می‌توانند همسر و فرزندان بالغشان را نیز به ایالات متحده بیاورند

یک خانواده افغان حین ورود به فرودگاه دالاس آمریکا- ANNA MONEYMAKER/ GETTY IMAGES VIA AFP

وزارت خارجه آمریکا، به‌تازگی برنامه جدیدی را برای الحاق افغان‌ها به خانواده‌هایشان در این کشور، اعلام کرد. براساس این برنامه، شهروندان افغان که شهروندی آمریکا را دارند و یا با مدارک قانونی اقامت در آمریکا زندگی می‌کنند، می‌توانند اعضای درجه‌یک خانواده‌شان را حتی بدون درنظرگرفتن سن آن‌ها، به آمریکا بیاورند.

در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که این برنامه ازطریق فرایند مهاجرت آمریکا قابل استفاده است، یعنی افرادی که واجد شرایط‌اند، باید ازطریق اداره مهاجرت، فرایند را طی کنند و با دریافت ویزا وارد ایالات متحده شود. 

سهولت‌هایی که این برنامه برای الحاق خانواده‌‌های افغان فراهم کرده است، با توجه به مدارک قانونی آن‌ها در آمریکا متفاوت‌اند. این گزینه‌ها براساس شهروندی آمریکا یا وضعیت مهاجرت فردی که می‌خواهد اعضای خانواده‌اش را به آمریکا بیاورد و نحوه ورود او به آمریکا تعیین می‌شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افغان‌هایی که شهروندی آمریکا را دارند، براساس این برنامه می‌توانند، برای همسر، فرزندان (بدون محدودیت سنی)، والدین و حتی خواهر و برادر مجردشان، درخواست ویزای آمریکا کنند. اما کسانی‌که نه شهروندی، بلکه مدرک اقامت دائمی قانونی در آمریکا دارند، می‌توانند فقط همسر و فرزندان زیر بیست‌ویک سال و یا فرزندان بالای ۲۱ سال خود را که مجردند به آمریکا دعوت کنند.

درمورد کسانی که ازطریق ویزای ویژه مهاجرت آمریکا (SIV) و یا دیگر انواع پناهندگی به این کشور رفته‌اند، این برنامه با اندکی تفاوت قابل استفاده است. این افراد می‌توانند همسر و فرزندان زیر ۲۱ سالشان را به آمریکا دعوت کنند.

این درحالی است که بیش‌از ۷۶هزار شهروند افغان که پیشینه کار با نهادهای آمریکایی در افغانستان را داشتند و یا به‌دلیل دیگر پیشینه‌های شغلی و اجتماعی‌شان در خطر بودند، پس از بازگشت طالبان به قدرت، ازطریق فرآیند تخلیه آمریکا به این کشور منتقل شدند. البته پیش از این نیز هزاران شهروند افغان از طریق برنامه SIV یا ویزای ویژه مهاجرت، به آمریکا رفته بودند. 

در سال‌های گذشته، فرآیند انتقال اعضای خانواده شهروندان افغان که مقیم آمریکا بودند، یکی از دردسرهای بزرگ برای این افراد محسوب می‌شد. این روند معمولا به‌شدت پیچیده و زمانبر بود. با بازگشت طالبان به قدرت و خروج سراسیمه آمریکا از افغانستان، هزاران نفر ازطریق پروازهای تخلیه نظامی در یک ماه نخست سلطه طالبان، با سراسیمگی از کشور خارج شدند. این افراد بیشتر بدون اعضای خانواده‌شان به آمریکا رسیدند و در یک سال گذشته داستان‌های زیادی از جداماندن خانواده‌ها از همدیگر در رسانه‌های جهان پخش شد. 

اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، روند خروج نظامی این کشور از افغانستان را به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند و در جلسات متعدد از وزارت خارجه و دولت جو بایدن خواستند تا دست افغان‌هایی را که در بیست سال گذشته برای منافع آمریکا در افغانستان کار کرده‌اند و اکنون در معرض خطر طالبان قرار دارند، رها نکنند.

بیشتر از جهان